ÚS DE COOKIES

En cas d'utilitzar nostra web sense procedir a la desactivació de les cookies en el seu navegador, manifesta el seu consentiment per a la instal·lació de les mateixes. Política de cookies.

x

El Autonomo.es


Selector de idioma

Buscador de El Autonomo



ESTAR AL DIA

Novetats Sistema RED

Mitjançant l'Ordre ESS/484/2013, es regula el Sistema de remissió electrònica de dades (Sistema RED) en l'àmbit de la Seguretat Social. Dicho Sistema, que ve aplicant-se des de l'any 1995, constitueix la principal plataforma d'accés als serveis electrònics de la Seguretat Social, a través de la qual ja es realitzen, de forma generalitzada, els tràmits i actuacions en l'àmbit de l'inscripció de empreses i l'afiliació, altes, baixes i variacions de dades de treballadors, així com la remissió de la informació necessària per al compliment de l'obligació de cotitzar i la comunicació de parts mèdiques en els processos d'incapacitat temporal.[segunficheroeidioma]

L'Ordre ESS/214/2018, d'1 de març, obliga a tots els autònoms a incorporar-se a aquest sistema.

Els treballadors per compte propi tenen un termini màxim de sis mesos (és a dir, fins a l'últim dia d'agost) per donar-se d'alta en el Sistema XARXA. Per a això hauran de presentar en la Tresoreria General una fotocòpia del DNI, la documentació que acrediti que està donat d'alt com a autònom i una sol·licitud d'autorització per accedir al sistema.

El professional autònom que s'hagi donat d'alta en aquest sistema, solament necessitarà tenir connexió a Internet per accedir a documents d'afiliació, cotització o parts mèdics.

 

Novetats

Transcurrids més de quatre anys des de l'entrada en vigor de la citada ordre ministerial, resulta necessari proceder a la seva reforma:

anscurridos más de cuatro años desde la entrada en vigor de la citada orden ministerial, resulta necesario proceder a su reforma:

  • Ampliar l'àmbit d'aplicació subjectiu del Sistema XARXA mitjançant la seva extensió a nous col•lectius, fonamentalment de treballadors per compte propi o autònoms.
  • Facilitar l'aplicació de les seves mesures, perfilant més adequadament les actuacions que poden ser objecte de transmissió electrònica a través de eses Sistema, així com els intervinents en l'intercanvi i comunicació de dades.
  • Incloure, dins de tals actuacions, una nova comunicació de dades que permetrà agilitar el reconeixement de diverses prestacions de la Seguretat Social. 

L'Ordre ESS/484/2013, per la qual es regula el Sistema de remissió electrònica de dades en l'àmbit de la Seguretat Social, es modifica en els següents termes:

  1. Regular el Sistema de remissió electrònica de dades, com un serveis gestionat per la Tresoreria per a l'intercanvi electrònic de dades o documents, així com per a la comunicació d'actuacions administratives entre aquest servei i les entitats gestores de la Seguretat Social.
  2. Les notificacions dels actes administratius que portin causa o es dictin com a conseqüència de les dades que hagin de comunicar-se electrònicament a través del Sistema XARXA s'efectuaran a la seu electrònica de la Secretaria d'Estat de la Seguretat Social, d'acord amb el previst en l'article 132.2 del text refós de la Llei General de la Seguretat Social.
  3. La incorporació al Sistema XARXA no serà obligatòria: 

a) En el Règim General de la Seguretat Social, per a les empreses, agrupacions d'empreses i altres subjectes responsables del compliment de l'obligació de cotitzar, pel que fa al colectiu de profesionals taurins i el Sistema Especial per a Empleats de la Llar.

b) En el Règime Especial de la Seguretat Social dels Treballadors de la Mar.

4 Les actuacions administratives per a l'intercanvi de dades o documents és en el Sistema XARXA podran dur-se a terme pels subjectes responsables del compliment de les obligacions, bé en nom propi o bé per mitjà de representant.

Font BOE martes 6 de març de 2018

 

Les tres claus de la CP de l'autònom després de la nova Llei

[segunficheroeidioma]

Contingència Professional de l'Autònom. Aspectes pràctics després de la publicació de la Llei 6/2017.+

L'esperada Llei 6/2017 de reformes urgents del Treball Autònom posa damunt de la taula les diferències pel que fa a la definició d'accident de treball d'aquest col·lectiu davant els treballadors per compte aliè. S'ha vingut anunciant com un èxit, com així és, la declaració com a professional dels accidents in itinere en el Règim Especial de Treballadors Autònoms, però les diferències en la contingència professional van més enllà. Tractarem, de forma pràctica i breu d'exposar-les:

 


És obligatori cotitzar per contingències professionals?

La cobertura de les contingències professionals per als treballadors autònoms té caràcter voluntari, amb algunes excepcions: els TRADE (Treballadors Autònoms Econòmicament Dependents) i per als que exerceixin una activitat amb un elevat risc de sinistralitat.
 


Quin és l'àmbit de l'acció protectora?

Els treballadors autònoms que tinguin cobertes les contingències professionals tindran dret a assistència sanitària, així com a la prestacions econòmiques d'incapacitat temporal, incapacitat permanent, indemnitzacions a preu fet per lesions permanents no invalidants. De la mateixa manera, els seus familiars tindran dret a les prestacions per mort i supervivència.

A tenir en compte que en el supòsit d'incapacitat permanent parcial per a la professió habitual és preceptiu que la disminució en el seu rendiment normal per a la professió no ha de ser inferior al 50% sense que aquesta minva li impedeixi la realització de les tasques fonamentals de la mateixa . En règim general, la disminució no ha de ser inferior al 33%.
 


Què contingències professionals estan protegides?

Les contingències protegides són la Malaltia Professional i l'Accident de Treball.

 

Pel que fa a la Malaltia Professional, s'entén que és la contreta a conseqüència del treball executat per compte propi, en l'activitat que va donar peu a la seva inclusió en el Règim Especial de Treballadors Autònoms, i és aplicable el Reial Decret 1299/2006, de 10 de novembre, pel qual s'aprova el quadre de malalties professionals en el sistema de la Seguretat social.

Respecte al Accident de Treball de l'autònom, l'article 316 de la Llei General de la Seguretat Social el defineix com el "passat com a conseqüència directa i immediata del treball que realitza pel seu propi compte i que determina la seva inclusió en el camp d'aplicació d'aquest règim especial ". Es presenta com una de les principals novetats de la nova Llei 6/2017 de reformes urgents del Treball Autònom la inclusió dels accidents in itinere, és a dir, aquells ocorreguts "en anar o en tornar" amb indicació expressa en l'esmentada norma que ha de tractar-se del establiment on el treballador autònom exerceixi habitualment la seva activitat ha de correspondre amb el local, nau o oficina declarat com a seu de l'activitat econòmica a efectes fiscals, i sempre que no coincideixi amb el seu domicili.

Recordar que, a diferència del treballador per compte aliè, no és d'aplicació la presumpció de laboralitat -continguda al 156.3 de la Llei General de la Seguretat Social, per la qual cosa no es presumeix que són constitutives d'accident de treball les lesions que pateixi el treballador durant el temps i en el lloc del treball. D'altra banda, en relació als accidents ocorreguts en desplaçament i atenent a la pròpia definició de l'Accident de Treball - l'ocorregut com a conseqüència directa i immediata del treball que realitza per compte propi-, no tindran tal consideració, llevat que aquest ho sigui per la pròpia naturalesa de l'activitat per la qual ha estat alta en el Règim Especial de Treballadors Autònoms.

L'article 316 de la Llei General de la Seguretat Social, no és tan explícit com el 156, pel que fa a la definició d'accident de treball per al treballador autònom li queda molt camí jurisprudencial per recórrer.

 

 

Informació útil

 

Convocatòria per concedir ajudes destinades a promocionar l'ocupació autònoma a Balears


El passat 5 d'agost de 2017 el BOIB (Butlletí oficial de les Illes Balears) va publicar la convocatòria per concedir ajudes destinades a promocionar l'ocupació autònoma

La convocatòria preveu dos programes: el primer d'ells, de caràcter general, destinat a promocionar l'ocupació autònoma de persones en demanda d'ocupació, que es finança amb càrrec a fons finalistes del Ministeri d'Ocupació i Seguretat Social i fons propis de la comunitat Autònoma de les Illes Balears.

El segon, destinat a fomentar l'ocupació autònoma de persones joves inscrites en el Sistema Nacional de Garantia Juvenil, finançat amb càrrec als fons finalistes del Programa Operatiu d'Ocupació Juvenil per al període 2014-2020 i de la Iniciativa d'Ocupació Juvenil.

Aquestes subvencions s'han inclòs en el Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'exercici de 2017, aprovat per l'Acord del Consell de Govern del dia 3 de febrer de 2017 i publicat en el BOIB núm. 15 de dia 4 del mateix mes, modificat per l'Acord del Consell de Govern del dia 16 de juny de 2017 (BOIB núm. 74, de dia 17), en compliment de l'article 6.1 del Text refós de la Llei de subvencions.

Aquesta convocatòria està sotmesa al règim de minimis establert en el Reglament (UE) núm. 1407/2013, de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis, segons el qual l'import total de les ajudes concedides per un estat membre a una sola empresa no pot excedir de 200.000 € en tres anys, o de 100.000 € en el mateix període en el cas d'empreses que realitzin, per compte d'altri, operacions de transport de mercaderies per carretera.

El procediment és mitjançant concessió directa segons el previst en l'article 2.1, lletres b i d, del Reial decret 357/2006.

[segunficheroeidioma]

"Núm. 8592 - Resolució del conseller de Treball, Comerç i Indústria d'1 d'agost de 2017 per la qual s'aprova la convocatòria per concedir ajudes destinades a promocionar l'ocupació autònoma"

 

Objecte de la subvenció

Aquesta Resolució té per objecte aprovar la convocatòria d'ajudes per fomentar la creació d'ocupació autònoma amb la finalitat de facilitar la constitució d'aturats en treballadors autònoms o per compte propi, per mitjà dels següents programes:

  • Programa I, promoció de l'ocupació autònoma de persones en demanda d'ocupació.
  • Programa II, promoció de l'ocupació autònoma de persones joves inscrites en el Sistema Nacional de Garantia Juvenil.

 

Subvencions a les activitats de promoció del treball autònom i de la responsabilitat social

[segunficheroeidioma]

El passat 2 d'agost el BOE va publicar l'Ordre ESS/739/2017 per la qual "si s'estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions a les activitats de promoció del treball autònom, de l'economia social i de la responsabilitat social de les empreses i per a sufragar les despeses de funcionament de les associacions de treballadors autònoms, de cooperatives, de societats laborals, d'empreses d'inserció i d'altres ens representatius de l'economia social d'àmbit estatal."

El foment de l'ocupació del treball autònom, del cooperativisme i de l'economia social, com a vies de generació d'ocupació, és un dels objectius fonamentals del Programa "Desenvolupament del Treball Autònom, de l'Economia Social i de la Responsabilitat Social de les Empreses" .


Les actuacions en matèria de foment del treball autònom contemplats en aquest programa es fonamenten en difondre el paper dels emprenedors i dels autònoms en la generació d'ocupació i autoocupació i les oportunitats que ofereixen el treball autònom com a alternativa laboral per als joves.
 

En temes relacionats amb l'economia social l'esforç se centra en el foment de l'esperit emprenedor i convertir a aquests en agents actius del creixement i el desenvolupament econòmic mitjançant la constitució de societats que actuen en camps relacionats amb la tercera edat, la millora del medi ambient , el desenvolupament sostenible i facilitar la incorporació al mercat de treball de persones amb discapacitat.


Amb aquesta Ordre, que dóna compliment al que disposa l'article 17.1 de la Llei 38/2003, es possibilitarà la posada en pràctica de determinades actuacions d'àmbit estatal dirigides a promoure aquestes iniciatives empresarials, la responsabilitat social i el treball autònom.
 

Aquesta nova regulació, que obeeix, essencialment a la necessària adaptació al que disposa en la Llei 39-2015, substitueix a l'Ordre ESS / 1338/2013 (modificada per l'Ordre ESS / 419/2015) que tenia, a grans trets, el mateix objecte.

 

Objecte de la subvenció
 

L'Ordre ESS / 739/2017 estableix les bases reguladores de la concessió de subvencions l'objecte és contribuir al finançament de les despeses derivades de la realització d'activitats de suport i promoció del treball autònom, de l'economia social i de la responsabilitat social de les empreses, així com al finançament parcial de les despeses de funcionament de les associacions de treballadors autònoms, de cooperatives, de societats laborals, d'empreses d'inserció i d'altres ens representatius de l'economia social d'àmbit estatal, per a facilitar el compliment de les finalitats pròpies d'aquestes entitats.

 

 

Resumen Ley 31/2015 autoempleo, fomento y promoción autónomos

 

NOVEDADES LEGISLATIVAS

Ley 31/2015, de 9 de septiembre, por la que se modifica y actualiza la normativa en materia de autoempleo y se adoptan medidas de fomento y promoción del trabajo autónomo y de la Economía Social.

Los trabajadores por cuenta propia aglutinan un enorme potencial en la generación de empleo por lo que se han constituido en los últimos años en uno de los ejes principales de las políticas en materia de empleo.

En España el tejido empresarial lo conforman fundamentalmente trabajadores por cuenta propia y pequeñas y medianas empresas por lo que se han convertido en los colectivos, a tener en cuenta, en los principales proyectos del Ministerio de Empleo y Seguridad Social y de otros departamentos ministeriales. En el sentido anteriormente comentado, la Economía Social (cooperativas, sociedades laborales, Empresas de Inserción, fundaciones, mutualidades, etc.) es una fuente de creación de empleo estable, de calidad, no deslocalizable que representa una plataforma de incorporación al empleo para aquellos que, por sus especiales circunstancias, encuentran mayores dificultades de inserción laboral por lo que constituyen un elemento clave de cohesión social muy necesario.

Todos los aspectos mencionados han dado lugar a la necesidad de actualización y sistematización de la normativa existente en materia de autoempleo y en el ámbito de la Economía Social, por lo que la presente ley constituye la cristalización de los objetivos que se pretenden alcanzar respecto del impulso del autoempleo individual o colectivo y el apoyo a los que han emprendido para que puedan consolidar y hacer crecer sus proyectos. También se hace necesario avanzar en la mejora de la protección social de los autónomos, con el fin de paliar la brecha que existe entre los trabajadores por cuenta propia y los trabajadores asalariados.

De la Ley 31/2015, de 9 de septiembre, DESTACAMOS:

  •  Con la finalidad de adaptar los enunciados del Estatuto del Trabajador Autónomo a las nuevas regulaciones se modifican los artículos del mencionado Estatuto sobre bienes inembargables y de no discriminación por razón de discapacidad.
  • Hasta ahora uno de los requisitos para que una persona que desarrolle su actividad por cuenta propia pudiese calificársele como Trabajador Autónomo Económicamente Dependiente (TRADE) radicaba en la imposibilidad de tener a su cargo trabajadores por cuenta ajena, a partir de la Ley 31/2015 se autoriza a los TRADE la contratación de un único trabajador por cuenta ajena en aquellos supuestos en los que la interrupción de la actividad vinculada a la conciliación de su actividad profesional y familiar (riesgo por embarazo, lactancia natural, descanso por maternidad o paternidad, adopción o acogimiento, así como para cuidado de menores de siete años y por tener a su cargo un familiar en situación de dependencia o discapacidad) pudiese provocar la resolución del contrato con su cliente. La duración de la jornada del contratado será equivalente a la reducción de la actividad efectuada por el trabajador autónomo sin que pueda superar el 75% de una jornada a tiempo completo.



REDUCCIONES Y BONIFICACIONES A LA SEGURIDAD SOCIAL:
 

  • La cuota por contingencias comunes, incluida la incapacidad temporal, de los autónomos que causen alta inicial o que no hubiesen estado en situación de alta en los 5 años inmediatamente anteriores (Régimen Especial de la Seguridad Social de Trabajadores por Cuenta Propia o Autónomos), a contar desde la fecha de efectos del alta se reducirá a la cuantía de 50 euros mensuales durante los 6 meses inmediatamente siguientes en el caso de que opten por cotizar por la base mínima que les corresponda.

    En el supuesto de elegir una base superior a la mínima se aplicará una reducción del 80% sobre la mínima establecida.

    Con posterioridad al periodo inicial de 6 meses previsto en los dos párrafos anteriores, y con independencia de la base de cotización elegida, los trabajadores por cuenta propia que disfruten de la medida prevista en este artículo podrán aplicarse las siguientes reducciones y bonificaciones sobre la cuota por contingencias comunes, siendo la cuota a reducir el resultado de aplicar a la base mínima de cotización que corresponda el tipo mínimo de cotización vigente en cada momento, incluida la incapacidad temporal, por un período máximo de hasta 12 meses, hasta completar un periodo máximo de 18 meses tras la fecha de efectos del alta, según la siguiente escala:

a)    Una reducción equivalente al 50 por ciento de la cuota durante los 6 meses siguientes al período inicial previsto en los dos primeros párrafos de este apartado.

b)    Una bonificación equivalente al 30 por ciento de la cuota durante los 3 meses siguientes al período señalado en la letra "a".

c)    Una bonificación equivalente al 30 por ciento de la cuota durante los 3 meses siguientes al período señalado en la letra "b".

 

  • La cuota por contingencias comunes, incluida la incapacidad temporal, de las personas con un grado de discapacidad igual o superior al 33 por ciento, las víctimas de violencia de género y las víctimas del terrorismo, que causen alta inicial o que no hubieran estado en situación de alta en los 5 años inmediatamente anteriores, a contar desde la fecha de efectos del alta, en el Régimen Especial de la Seguridad Social de los Trabajadores por Cuenta Propia o Autónomos, se reducirá a la cuantía de 50 euros mensuales durante los 12 meses inmediatamente siguientes a la fecha de efectos del alta, en el caso de que opten por cotizar por la base mínima que les corresponda.

    Aquellos trabajadores por cuenta propia o autónomos que, cumpliendo los requisitos previstos en el párrafo anterior, optasen por una base de cotización superior a la mínima que les corresponda, podrán aplicarse durante los 12 primeros meses inmediatamente siguientes a la fecha de efectos del alta, una reducción sobre la cuota por contingencias comunes, siendo la cuota a reducir el 80 por ciento del resultado de aplicar a la base mínima de cotización que corresponda el tipo mínimo de cotización vigente en cada momento, incluida la incapacidad temporal.

    Con posterioridad al periodo inicial de 12 meses previsto en los dos párrafos anteriores, y con independencia de la base de cotización elegida, los trabajadores por cuenta propia que disfruten de la medida prevista en este artículo podrán aplicarse una bonificación sobre la cuota por contingencias comunes, siendo la cuota a bonificar el 50 por ciento del resultado de aplicar a la base mínima de cotización que corresponda el tipo mínimo de cotización vigente en cada momento, incluida la incapacidad temporal, por un período máximo de hasta 48 meses, hasta completar un periodo máximo de 5 años desde la fecha de efectos del alta.

    Lo anteriormente previsto podrá ser aplicado aunque los beneficiarios de la medida, una vez iniciada su actividad, empleen a trabajadores por cuenta ajena.

 

  • El cónyuge y familiares de trabajadores autónomos por consanguinidad o afinidad hasta el segundo grado inclusive y, en su caso, por adopción, que se incorporen al Régimen Especial de la Seguridad Social de los Trabajadores por Cuenta Propia o Autónomos, siempre y cuando no hubieran estado dados de alta en el mismo en los 5 años inmediatamente anteriores, y colaboren con ellos mediante la realización de trabajos en la actividad de que se trate, incluyendo a los de los trabajadores por cuenta propia del Régimen Especial de los Trabajadores del Mar, a partir de la entrada en vigor de esta ley, tendrán derecho a una bonificación durante los 24 meses siguientes a la fecha de efectos del alta, equivalente al 50 por ciento durante los primeros 18 meses y al 25 por ciento durante los 6 meses siguientes, de la cuota que resulte de aplicar sobre la base mínima el tipo correspondiente de cotización vigente en cada momento en el Régimen Especial, o Sistema Especial en su caso, de trabajo por cuenta propia que corresponda.

    Lo previsto en el presente artículo no será de aplicación a los familiares colaboradores que con anterioridad se hayan beneficiado de esta medida.
     

  • Los trabajadores encuadrados en el Régimen Especial de Trabajadores por Cuenta Propia o Autónomos dedicados a actividades encuadradas en los sectores de Agricultura, Pesca y Acuicultura; Industria, excepto Energía y Agua; Comercio; Turismo; Hostelería y resto de servicios, excepto el Transporte Aéreo, Construcción de Edificios, Actividades Financieras y de Seguros y Actividades Inmobiliarias, que residan y ejerzan su actividad en las Ciudades de Ceuta y Melilla, tendrán derecho a una bonificación del 50 por ciento en sus aportaciones a las cuotas de la Seguridad Social por contingencias comunes.

 

  • En el supuesto de personas incorporadas a la actividad agraria que queden incluidas en el Régimen Especial de los Trabajadores por Cuenta Propia o Autónomos a través del Sistema Especial para Trabajadores por Cuenta Propia Agrarios, que tengan cincuenta o menos años de edad en el momento de dicha incorporación y sean cónyuges o descendientes del titular de la explotación agraria, siempre que este se encuentre dado de alta en los citados Régimen y Sistema Especial, se aplicará, sobre la cotización por contingencias comunes de cobertura obligatoria, una reducción equivalente al 30 por ciento de la cuota que resulte de aplicar a la base mínima de cotización que corresponda, el tipo del 18,75 por ciento.

    La reducción de cuotas establecida en el párrafo anterior tendrá una duración de cinco años computados desde la fecha de efectos de la obligación de cotizar y será incompatible con la reducción y bonificación para los nuevos trabajadores incluidos.
     

  • A la cotización de los trabajadores por cuenta propia o autónomos, sustituidos durante los períodos de descanso por maternidad, adopción, acogimiento, paternidad, riesgo durante el embarazo o riesgo durante la lactancia natural, mediante los contratos de interinidad bonificados, celebrados con desempleados a que se refiere el Real Decreto-Ley 11/1998, de 4 de septiembre, les será de aplicación una bonificación del 100 por cien de la cuota que resulte de aplicar sobre la base mínima o fija que corresponda el tipo de cotización establecido como obligatorio para trabajadores incluidos en el régimen especial de Seguridad Social que corresponda por razón de su actividad por cuenta propia.

    Solo será de aplicación esta bonificación mientras coincidan en el tiempo la suspensión de actividad por dichas causas y el contrato de interinidad del sustituto y, en todo caso, con el límite máximo del periodo de suspensión.

 

BONIFICACIONES EN CUOTAS EMPRESARIALES DE LA SEGURIDAD SOCIAL

  • Los empresarios, excluida la Administración Pública y las entidades, organismos y empresas del sector público, dedicados a actividades encuadradas en los Sectores de Agricultura, Pesca y Acuicultura; Industria, excepto Energía y Agua; Comercio; Turismo; Hostelería y resto de servicios, excepto el Transporte Aéreo, Construcción de Edificios, Actividades Financieras y de Seguros y Actividades Inmobiliarias, en las Ciudades de Ceuta y Melilla, respecto de los trabajadores que presten servicios en sus centros de trabajo ubicados en el territorio de dichas ciudades, tendrán derecho a una bonificación del 50 por ciento en sus aportaciones a las cuotas de la Seguridad Social por contingencias comunes, así como por los conceptos de recaudación conjunta de desempleo, formación profesional y fondo de garantía salarial.
  • Bonificaciones en las cuotas empresariales de la Seguridad Social durante tres años, cuya cuantía será de 137,5 euros/mes (1.650 euros/año) durante el primer año, y de 66,67 euros/mes (800 euros/año) durante los dos años restantes, aplicable a las cooperativas y sociedades laborales que incorporen trabajadores desempleados como socios trabajadores o de trabajo, y que sean menores de 30 años, o menores de 35 años que tengan reconocido un grado de discapacidad igual o superior al 33 por ciento. Si la incorporación se realiza con mayores de 30 años, la bonificación será de 66,67 euros/mes (800 euros/año) durante los tres años. En el caso de cooperativas, las bonificaciones se aplicarán cuando estas hayan optado por un Régimen de Seguridad Social propio de trabajadores por cuenta ajena, en los términos de la disposición adicional cuarta del texto refundido de la Ley General de la Seguridad Social, aprobado por el Real Decreto Legislativo 1/1994, de 20 de junio.
  • Bonificaciones en las cuotas de la Seguridad Social aplicables a las empresas de inserción en los supuestos de contratos de trabajo suscritos con personas en situación de exclusión social incluidas en el artículo 2 de la Ley 44/2007, de 13 de diciembre, para la regulación del régimen de las empresas de inserción, de 70,83 euros/mes (850 euros/año) durante toda la vigencia del contrato, o durante tres años en caso de contratación indefinida, o bien de 137,50 euros/mes (1.650 euros/año) durante toda la vigencia del contrato o durante tres años, en caso de contratación indefinida, para el caso de menores de 30 años, o menores de 35 años que tengan reconocido un grado de discapacidad igual o superior al 33 por ciento. Estas bonificaciones no serán compatibles con las previstas en el artículo 16.3.a) de la Ley 44/2007, de 13 de diciembre.
  • A la cotización de los socios trabajadores o socios de trabajo de las sociedades cooperativas, sustituidos durante los períodos de descanso por maternidad, adopción, acogimiento, paternidad, riesgo durante el embarazo o riesgo durante la lactancia natural, mediante los contratos de interinidad bonificados, celebrados con desempleados a que se refiere el Real Decreto-Ley 11/1998, de 4 de septiembre, les será de aplicación:


Bonificación del 100 por cien en las cuotas empresariales de la Seguridad Social, incluidas las de accidentes de trabajo y enfermedades profesionales y en las aportaciones empresariales de las cuotas de recaudación conjunta para el caso de los socios encuadrados en un régimen de Seguridad Social propio de trabajadores por cuenta ajena.

Bonificación del 100 por cien de la cuota que resulte de aplicar sobre la base mínima o fija que corresponda el tipo de cotización establecido como obligatorio para trabajadores incluidos en un régimen de Seguridad Social propio de trabajadores autónomos.
 

 

  • Bonificaciones de cuotas de Seguridad Social para los trabajadores en período de descanso por maternidad, adopción, acogimiento, riesgo durante el embarazo, riesgo durante la lactancia natural o suspensión por paternidad:


• A la cotización de los trabajadores por cuenta ajena sustituidos durante los períodos de descanso por maternidad, adopción, acogimiento, paternidad, riesgo durante el embarazo o riesgo durante la lactancia natural, mediante los contratos de interinidad bonificados, celebrados con desempleados a que se refiere el Real Decreto-Ley 11/1998, de 4 de septiembre, les será de aplicación una bonificación del 100 por cien en las cuotas empresariales de la Seguridad Social, incluidas las de accidentes de trabajo y enfermedades profesionales y en las aportaciones empresariales de las cuotas de recaudación conjunta.
 

 

  • En aquellos supuestos en los que el trabajador contratado haya finalizado un contrato de trabajo con una empresa de inserción social durante los 12 meses anteriores, no haya prestado posteriormente sus servicios por cuenta ajena para otro empleador con posterioridad al cese en la empresa de inserción y sea contratado por un empleador que no tenga la condición de empresa de inserción o centro especial de empleo, la bonificación será de 137,50 euros al mes, durante un periodo máximo de 12 meses. A la finalización de este periodo de 12 meses, serán de aplicación las bonificaciones previstas en los párrafos primero y segundo de este apartado hasta la duración máxima prevista.


 
PRESTACION POR DESEMPLEO

  • A partir de la entrada en vigor de la Ley 31/2015 se aplicará el período máximo de 270 días de compatibilidad de la percepción de la prestación por desempleo con el inicio de una actividad por cuenta propia a los titulares del derecho a la prestación, cualquiera que sea la edad del interesado; en la anterior legislación era de aplicación a los desempleados menores de 30 años. Para todos los interesados que se acojan a la compatibilidad, independientemente de su edad, el periodo de 60 meses de referencia para la suspensión o extinción del derecho a la percepción de la prestación por desempleo comenzará a computarse desde la fecha en la que el beneficiario causó alta como trabajador por cuenta propia en el correspondiente régimen especial de la Seguridad Social.
  • Se elimina el factor edad que existía hasta la publicación de la Ley 31/2015 y se facilita la capitalización del 100% de la prestación por desempleo para destinarla a la inversión necesaria para el ejercicio de la actividad independientemente de la edad del beneficiario.

    En este mismo sentido, se permite la capitalización de la prestación por desempleo a los beneficiarios de prestaciones cuando pretendan incorporarse como socios trabajadores en cooperativas o en sociedades laborales.


 

 

PRESTACION POR CESE DE ACTIVIDAD

 

  • Los titulares de la prestación por cese de actividad que tengan pendiente de percibir un período de, al menos, seis meses, podrán percibir de una vez el valor actual del importe de la prestación cuando acrediten ante el órgano gestor que van a destinar el 100% del mismo a realizar una aportación al capital social de una entidad mercantil de nueva constitución, o constituida en el plazo máximo de 12 meses anteriores a la aportación, siempre que vayan a poseer el control efectivo de la misma y a ejercer en ella una actividad profesional, encuadrados como trabajadores por cuenta propia en el Régimen Especial de la Seguridad Social correspondiente por razón de su actividad.


    También se establece en la Ley 31/2015, la posibilidad de destinar el 15% de la cuantía de la prestación capitalizada por su titular al pago de servicios específicos de asesoramiento, formación e información relacionados con la actividad a emprender.



La Ley 31/2015, de 9 de septiembre, entrará en vigor el 10 de octubre de 2015.
 

En què beneficia als autònoms la Llei de segona oportunitat?

Dia 28 de juliol va entrar en vigor la Llei de Segona Oportunitat, que el seu principal objectiu és permetre tant a particulars com a treballadors autònom poder lliurar-se de tots els seus deutes i que davant un fracàs empresarial no s'arrosseguin de forma indefinida aquestes deutes. La fórmula per poder beneficiar-se d'aquesta mesura pot equipar-se als concursos de creditors de les empreses.
 
Quins serien els passos a seguir?
 

  • 1 - Declarar de forma voluntària el concurs de creditors, negociant quitacions i liquidant la major part del deute amb el seu patrimoni. En cas que encara quedi pendent algun tipus de deute ha de sol·licitar-se a un jutge la seva eliminació.
  • 2 - Acudint a un mediador concursal o notari per negociar el pagament del deute a través d'un acord extrajudicial.
  • 3 - La deuda no podrá superar los 5 millones de euros.
  • 4- Els diners obtinguts ha de destinar-se íntegrament per a la liquidació dels deutes.
  • 5- El deutor no pot haver estat condemnat per cap tipus de delicte socioeconòmic en els últims deu anys.
  • 6- No tots els deutes són liquidables com els deutes amb l'Agència Tributària, les derivades de pensions de manutenció de fills i les hipotecàries. Aquestes últimes, les hipotecàries, la part de les quals no quedi coberta amb el lliurament de l'immoble, tindrà el deutor que sotmetre's a un pla de pagaments en els cinc anys següents per fi del concurs.
  • 7- Durant aquest període els deutes no generaran interessos.
  • 8 - Els qui tinguin una clàusula solc en la seva hipoteca, aquesta quedaria eliminada.
  • 9- Només haurien de fer front a aquests deutes quan, en cas excepcional, i transcorreguts cinc anys, siguin beneficiaris per exemple d'una herència o d'un premi de loteria.

 

Lley de segona oportunitat

Queda aprovada la rebaixa de l'IRPF para treballadors autònoms, previst per a l'inici de l'exercici 2016.

El Govern ha aprovat el divendres dia 10 de juliol la rebaixa de l'IRPF para treballadors autònoms, prevista per a l'inici de l'exercici 2016.


La mesura principal serà l'ampliació a tots els professionals un tipus de retenció del 15%, quan la previsió era una reducció del 21% al 19% i d'un 15% solament per a aquells amb rendiments inferiors a 15 mil euros anuals.


Aquests percentatges seran aplicable per als rendiments satisfets o abonats amb anterioritat al 12 de juliol.
 

 

 

 

El Govern concedeix a Mútua Balear el distintiu de "Igualtat en l'Empresa"

El Ministeri de Sanitat, Serveis Socials i Igualtat ha concedit a 30 organitzacions empresarials, entre elles, Mútua Balear, el distintiu d'Igualtat en l'Empresa, segons ha publicat el BOE de 19 d'abril de 2015

Aquest distintiu es concedeix a les Empreses que destaquen de forma rellevant i especialment significativa en l'aplicació de polítiques d'igualtat de tracte i d'oportunitats amb els seus treballadors i treballadores.

És per a Mútua Balear una gran satisfacció poder comptar amb aquest distintiu i ens anima a seguir millorant i fomentant el benestar del nostre personal i de les seves famílies, afermant d'aquesta manera, els valors d'igualtat i conciliació en la nostra Empresa.

Mútua Balear manté una constant política de responsabilitat social corporativa. En les polítiques de Recursos Humans destaquen:

  • Pla d'Igualtat d'oportunitats.
  • Mecanismes per a la conciliació de la vida laboral i personal.
  • Formació continua.
  • Plan de Prevenció d'Agressions.
  • Retribució Flexible.
  • Guia de Beneficis Socials.
  • Prevenció d'assetjament moral, sexual i/o per raó de sexe.
  • Llenguatge no sexista.
  • Campaña d'hàbits saludables.


Aquest reconeixement s'uneix a la certificació en conciliació EFR, que otorga la Fundació MásFamilia,  recollida en l'acte de lliurament de la setmana passada a la seu del Ministeri de Sanitat, Serveis Socials i Igualtat. Les altres certificacionsde les quals ja disposa Mútua Balear són la ISO 9001 de gestión de gestió de la qualitat; a la OHSAS 18001 de Seguretat i Salut en el treball; a la ISO 14001 de Gestió Mediambiental;  l'adhesió al Pacte Mundial de les Nacions Unides i a la Declaració de Luxemburg.

 

REFORMA FISCAL 2014

El passat dia 20 de juny es va aprovar la reforma fiscal pel Consell de Ministres. Les principals novetats que afecten tant a autònoms com a pimes són:

  • Los nuevos emprendedores Verano reducida apoyo fiscalidad al 15%.
  • Para el resto de Autónomos la retención pasar del 21% al 19%.
  • Rebaixa de la retenció dels autònoms i fixació dels tipus progressius. Es calcula que afectarà 1,7 milions de treballadors autònoms. A partir del mes de juliol, els autònoms amb rendes menors a 12 mil euros baixaran del 21% al 15% en el seu retenció, sempre que més del 75% de les seves rendes procedeixin d'activitats econòmiques.

  • En contra del que s'esperava es manté el sistema de mòduls, si bé queda limitat a aquells autònoms i pimes que treballin i tinguin relació directa amb el consumidor final. Per exemple, no podran acollir qui facturi a empreses d'hostaleria, petit comerç, taxis etc ... i sí podran activitats com fabricants de pa i brioixeria, comerç al detall, cafeteries, restaurants, quioscs etc ... Així mateix, es redueix el llindar d'exclusió de 450.000-150.000 euros i de 300.000-150.000 euros de despeses.
  • Para las empresas de nueva Creación se mantiene el tipo reducido del 15%, si bien se aplicará sobre los primeros 300 mil euros de base imponible y del 20% para las Cantidad que excedan de ese importe Durante dos años.
  • Se crea una reserva de capitalización que permitirá destinar el 10% de los beneficios no repartidos a ésta reserva, los cuales estarán libres de impuestos.
  • Es manté la deducció per inversió en les societats i les deduccions en R + D per a les empreses.

S'amplia la capitalització del 100 per cent
de l'atur als majors de 30 anys

La ministra d'Ocupació i Seguretat Social, Fátima *Báñez, ha anunciat que s'ampliarà la capitalització del 100 % de la prestació per desocupació als majors de 30 anys que pretenguin iniciar la seva activitat com a autònoms.

En l'actualitat, els majors de 30 anys només poden cobrar el 60 % de l'atur per iniciar una activitat per compte propi, mentre que els menors de 30 anys (35 anys en el cas de les dones) poden capitalitzar el 100 % de la prestació

Aquesta mesura s'implantarà com més aviat millor, a través d'un decret llei o esmena.

Fuente: lainformacion.com

Novetats legislació 2014: autònoms amb 10 o més empleats

A partir del present any 2014, tots els autònoms que tinguin 10 empleats o més, hauran d'augmentar les seves bases de cotització, almenys, fins a igualar a les d'els qui tenen una llicenciatura o una enginyeria (un mínim d'1.051 euros).

Amb aquesta disposició addicional es tracta d'ajustar la cotització de determinats col·lectius de treballadors inclosos en el Règim Especial dels Treballadors per Compte Propi o Autònoms, equiparant la seva base mínima a la prevista per als treballadors enquadrats en el grup 1 de cotització al Règim General.

Això afecta, d'una banda, als treballadors autònoms que en cada exercici econòmic hagin tingut contractats al seu servei a deu o més treballadors per compte d'altri, que en l'exercici següent cotitzaran per aquesta base mínima. Es disminueix així a deu el nombre de treballadors que determina l'aplicació d'aquesta base, en lloc dels cinquanta que es vénen establint per a això en els articles sobre normes de cotització a la Seguretat Social continguts en les successives Lleis de Pressupostos Generals de l'Estat.

D'altra banda, aquesta base mínima de cotització també es declara aplicable als treballadors autònoms de caràcter societari, tenint en compte que, al marge del seu control efectiu en la societat corresponent, les seves funcions d'adreça o gerència d'aquesta última resulten equiparables a les exercides pels socis que a l'empara de l'article 97.2.k) del text refós de la Llei General de la Seguretat Social o de l'article 21.2 de la Llei 4/1997, de 24 de març, figuren inclosos en el Règim General de la Seguretat Social o en un altre règim de treballadors per compte d'altri, cotitzant dins del grup 1 de les diferents categories professionals.

Consultar Reial decret-llei 16/2013, de 20 de desembre, de mesures per afavorir la contractació estable i millorar la empleabilitat dels treballadors.

Les pimes i autònoms poden acollir-se des de l'1 de gener a l'IVA de caixa

La mesura significa que pimes i autònoms podran ajornar el pagament de l'impost fins que es cobri la factura, mesura inclosa pel Govern en la nova Llei d'Emprenedors. Aquest instrument, serà de caràcter voluntari, i podran acollir-se els qui tinguin un volum de negoci inferior a 2 milions d'euros.

Per la seva banda, les empreses que contractin amb pimes i autònoms subjectes a l'IVA de caixa no podran aplicar-se la deducció d'aquest impost fins que hagin pagat la factura.

Notícia completa en aquest link

Pla d'estímul econòmic i suport a l'emprenedor

El Gobierno da luz verde a un decreto-ley con medio centenar de medidas que afectan al colectivo de autónomos. Entre las medidas adoptadas está la creación de una serie de reducciones y bonificaciones en la cotización a la Seguridad Social para menores de 30 años y nuevo autónomos, así como una reducción de las cuotas a la Seguridad Social para los jóvenes que contraten a parados mayores de 45 años.

 

Apoyos fiscales al crecimiento empresarial

  • Aplicación del IVA de caja para PYMES
    • Se crea un régimen especial en el IVA, de carácter voluntario, que permita evitar ingresar el IVA hasta que se cobre la factura, sustituyendo el tradicional criterio de devengo (facturación) por el de cobro y pago a todas las operaciones de la PYME.
    • Se aplicará a PYMES y autónomos no sujetos al régimen de módulos con un volumen de negocio inferior a 2 millones de euros, como establece la normativa europea.
    • Los clientes y proveedores de la PYME deberán utilizar el criterio de caja.
    • Esta medida será aplicable a partir del 1 de enero de 2014.
    • Se podrán beneficiar casi 1.300.000 autónomos y más de 1 millón de PYMES.
  • Fomento de la reinversión en la actividad económica de los beneficios
    • Las empresas con un volumen de negocio inferior a 10 millones de euros podrán deducirse hasta un 10% en la cuota íntegra del IS de los beneficios obtenidos en el período impositivo que se reinviertan en la actividad económica.
  •  Incentivos fiscales a la calidad del crecimiento a través de la innovación empresarial
    • Se permite que las deducciones por I+D+i que no hayan podido aplicarse en un ejercicio puedan recuperarse mediante un sistema único en España de devoluciones.
    • Será el único incentivo fiscal del impuesto que no esté condicionado a la existencia de cuota del Impuesto sobre Sociedades, pero vinculado a la creación o el mantenimiento de empleo.
  • Tributación reducida de sociedades de nueva creación y autónomos durante los dos primeros ejercicios de actividad.
    • Las sociedades de nueva creación tributarán a un tipo reducido del 15% durante los dos primeros ejercicios en que se obtengan resultados positivos.
    • Los autónomos que inicien actividades económicas podrán aplicar una reducción del 20% en los rendimientos netos que obtengan durante los dos primeros ejercicios en que se obtengan resultados positivos.
  • Canalización de recursos a la actividad emprendedora
    • El inversor particular que participe temporalmente en empresas nuevas o de reciente creación aportando, o capital financiero exclusivamente (capital semilla), o capital financiero acompañado de sus conocimientos empresariales o profesionales para el desarrollo de la actividad de la sociedad en la que invierten (inversor de proximidad o “business angel”) tendrá un doble incentivo fiscal:
      • a) Una deducción del 15% en la cuota estatal en el IRPF con ocasión de la inversión realizada al entrar en la sociedad, con un funcionamiento similar a la deducción en vivienda habitual.
      • b) Una exención parcial de la plusvalía (50%) al salir de la sociedad, siempre y cuando se reinvierta en otra entidad de nueva o reciente creación.
    • La inversión deberá ser temporal, de manera que deban transmitirse las acciones entre el tercer y el noveno año de tenencia de la participación.
  • Fomento del autoempleo en régimen de autónomos
    • Los desempleados que decidan establecerse como autónomos podrán beneficiarse de la exención completa en el IRPF de las prestaciones por desempleo cuando el abono de la prestación sea en forma de pago único (hasta ahora están exentos solo hasta 15.500€).

Apoyo a la financiación por 45.000 millones de euros

  • Apoyo a la financiación bancaria en 32.000 millones de euros
    • Líneas de Mediación del ICO, con una dotación de 22.000 millones de euros .
    • Impulso a la estrategia de negocio dirigida a PYMES por las entidades bancarias saneadas, 10.000 millones de euros.
  • Sistemas públicos de avales y garantías para la financiación bancaria que permitirán movilizar 1.720 millones de euros.
    • Refuerzo del capital de CERSA.
    • Creación de una Línea de avales CESCE para PYMES.
  • Impulso de la desintermediación bancaria y al capital riesgo , movilizando fondos por 2.176 millones de euros.
    • Constitución de un Fondo de Fondos encargado de licitar y adjudicar inversiones entre gestoras de capital riesgo en áreas y sectores vinculados a la internacionalización y la mejora de la competitividad.
    • Creación de la Red Nacional de Incubadoras de Empresas
    • Refuerzo de los programas de préstamos participativos en empresas
    • Impulso a los business angels o inversiones informales
    • Mejora del acceso a fondos para la implantación de PYMES españolas en el exterior.
  • Facilitación del acceso a los mercados de capitales para movilizar 3.300 millones de euros
    • Flexibilización del acceso al Mercado Alternativo Bursátil.
    • Creación del Mercado Alternativo de Renta Fija (MARFI).
    • Creación de la Línea de mediación de pagarés y bonos de empresa para facilitar la puesta en marcha del MARFI.
  • Fondo de Titulización de préstamos a PYMES
    • Con una dotación de 3.000 millones de euros para avalar emisiones de fondos de titulización de préstamos a PYMES.
  • Ampliación del Plan de Pago a Proveedores
    • Con una dotación de 2.684 millones de euros.
    • Se podrán adherir las Entidades Locales de País Vasco y Navarra incluidas en el modelo de participación en tributos del Estado y determinadas entidades locales distintas del municipio.
    • Se incluyen también obligaciones pendientes de pago derivadas de contratos de gestión de servicios públicos, bajo la modalidad de concesión, para facturas anteriores al 31/12/11.
  • Medidas de lucha contra la morosidad en las operaciones comerciales
    • Se establece un plazo de pago de 30 días para todas las operaciones privadas, ampliables como mucho a los 60 y se aumentan los intereses de demora.
    • A su vez, las Administraciones Públicas en sus Planes de Ajuste deberán establecer una senda de reducción de sus deudas con proveedores, que será vigilada muy estrechamente.
    • Ley reguladora de la facturación electrónica en las AA.PP.
       

Estímulo a la actividad emprendedora

  • Fomento de la cultura y la iniciativa emprendedora en los diferentes niveles educativos
    • Contenidos mínimos de los distintos niveles educativos que fomenten el desarrollo de su creatividad, el trabajo en equipo y el espíritu emprendedor.
    • Medidas para la formación permanente del profesorado.
  • Tarifa plana de 50€ en la cotización a la Seguridad Social
    • Para menores de 30 años y nuevos autónomos que inicien una actividad por cuenta propia durante los primeros 6 meses.
    • Posteriormente, durante los 6 meses siguientes, se les aplicará una reducción en la base mínima de cotización del 50% y, durante los 18 meses siguientes, una reducción y una bonificación de un 30%, que se amplia en el caso de las mujeres hasta los 35 años.
  • Compatibilización de la prestación por desempleo con el inicio de una actividad por cuenta propia.
    • Durante un máximo de 9 meses la percepción de la prestación por desempleo será compatible con la situación de alta en el Régimen Especial de Trabajadores Autónomos, para menores de 30 años.
  • Ampliación de las posibilidades de capitalización del desempleo para iniciar una actividad emprendedora
    • Los beneficiarios de prestaciones por desempleo menores de 30 años podrán capitalizar hasta el 100% de su prestación para realizar una aportación al capital social de una sociedad mercantil, siempre y cuando se establezca una vinculación profesional o laboral de carácter indefinido.
    • Igualmente se abre la posibilidad a que la capitalización de la prestación por desempleo pueda utilizarse para adquirir servicios de asesoramiento, formación e información, así como para cubrir los gastos de constitución de una nueva sociedad
  • Facilitación de la creación de empresas
    • Creación de la figura del “emprendedor de responsabilidad limitada”, mediante la cual las personas físicas podrán ver limitada su responsabilidad por deudas derivadas de su actividad profesional o empresarial, no viéndose afectados determinados bienes tales como la vivienda o vehículos de uso familiar.
  • Facilitación de la segunda oportunidad empresarial
    • Establecimiento de un mecanismo ágil, sencillo y barato que abra, para los ciudadanos, empresarios individuales y sociedades de menor dimensión, una vía alternativa al concurso judicial, que sea más flexible, más amplia y más adaptada a las necesidades de estos colectivos que los acuerdos de refinanciación.
    • Mejora de la red de seguridad de los autónomos menores de 30 años para facilitar una segunda oportunidad, permitiendo reanudar el cobro de la prestación por desempleo tras realizar una actividad por cuenta propia si antes del quinto año se produce una baja en el régimen de autónomos.
  • Agilización de trámites para la creación de empresas
    • Agilización de los trámites municipales para el ejercicio de actividades económicas a través de la reforma de la Administración Local.
    • Lanzamiento del portal “Emprende en tres”, que permitirá a los emprendedores tramitar, de forma más sencilla y accesible, los trámites municipales necesarios para el inicio de actividades económicas sometidas a declaración responsable o comunicación.

Empleabilidad

  • Mejora de la empleabilidad de los jóvenes
    • Desarrollo de estímulos para que los jóvenes desempleados puedan obtener el título de Educación Secundaria Obligatoria, mejorando su capacitación y ampliando sus posibilidades de acceso al mercado de trabajo.
    • Se extenderán los programas formativos dirigidos a la obtención de certificados de profesionalidad y con compromiso de contratación.
    • Estímulos a la contratación de los jóvenes hasta que la tasa de paro se sitúe por debajo del 15%
    • Reducción de la cuota de la empresa a la Seguridad Social en un 75% para empresas de más de 250 trabajadores y del 100% para el resto, para la contratación a tiempo parcial con vinculación formativa para menores de 30 años sin experiencia laboral previa, que provengan de sectores donde no haya demanda de empleo o que se encuentren desempleados desde hace más de 12 meses.
    • Reducción del 100% de la cuota de la empresa a la Seguridad Social por contingencias comunes durante el primer año cuando se contrate de forma indefinida a un desempleado menor de 30 años. Podrán beneficiarse los autónomos y las empresas de hasta nueve trabajadores.
    • Contrato “primer empleo joven”, temporal de 6 meses para menores de 30 años desempleados, con incentivos a su trasformación en indefinido.
    • Incentivos al contrato en prácticas para el primer empleo, para que aquellos jóvenes que han terminado su periodo formativo puedan tener una primera experiencia laboral vinculada a su titulación.
  • Mejora de la intermediación laboral
    • Impulso con las Comunidades Autónomas a la colaboración público-privada para la intermediación en el ámbito de los servicios públicos de empleo.
    • Autorización a las Empresas de Trabajo Temporal a formalizar contratos para la formación y el aprendizaje, aprovechando así sinergias pues muchas ETTs ya prestan servicios de formación.
    • Portal Único de Empleo que facilite la búsqueda de empleo y donde se alojará toda la información de utilidad para orientar a los jóvenes y poner a su alcance todas las herramientas que faciliten la búsqueda de empleo o el inicio de una actividad empresarial

Competitividad

  • Ley de Garantía de la Unidad de Mercado
    • La próxima aprobación de la Ley permitirá que cualquier producto o servicio producido al amparo de cualquier normativa autonómica pueda ser ofertado en todo el territorio nacional sin necesidad de trámite adicional. Los operadores necesitarán la licencia de una sola Comunidad Autónoma y podrán operar por todo el territorio nacional.
    • Todas las Administraciones Públicas compartirán una única base de datos electrónica para ejercer labores de control y supervisión.
    • El Consejo para la Unidad de Mercado acogerá a Administración General y CC.AA. para velar por el cumplimiento de la norma
    • Se establece un procedimiento ágil de resolución de conflictos con la participación de la futura CNMC.
  • Medidas de reducción y simplificación de cargas administrativas
    • Adopción e implantación del séptimo Acuerdo para la reducción de cargas administrativas.
    • Con un horizonte temporal de dos años. Permitirá a ciudadanos y empresas ahorrar más de 1.000 millones de euros en costes de tiempo e indirectos derivados de los trámites administrativos, que hasta ahora tenían que emplear en burocracia y trámites administrativos.
  • Reforma en profundidad de diferentes sectores económicos estratégicos
    • Sector energético
    • Infraestructuras ferroviarias
    • Transporte y logística
  • Rehabilitación, regeneración y renovación urbana

DESCARGAR PDF COMPLETO

DESCARGAR REAL DECRETO LEY 4/2013

20 de febrero de 2013

Els joves autònoms cotitzaran 50 euros al mes durant mig any

El Ministeri d'Ocupació prepara una estratègia per combatre l'atur juvenil, que està en màxims històrics. Entre les mesures que maneja hi haurà una destinada a impulsar l'autoocupació entre els joves: els homes menors de 30 anys i les dones menors de 35 anys que es donin d'alta com a autònoms pagaran una cotització de 50 euros al mes, una quota molt menor que la més baixa que es paga ara, d'uns 250 euros. A més, una vegada transcorregut aquest període, els joves autònoms gaudiran d'una rebaixa de les seves cotitzacions de fins al 30% durant els següents 24 mesos.

Consultar notícia

 

Devolució quotes Treballadors/es pluri emprats

Com cada any és important recordar que aquells treballadors i treballadores autònomes que, en raó del seu treball per compte d'altri hagin desenvolupat i cotitzat simultàniament per contingències comunes en règim de pluriactividad, tindran dret a una devolució del 50 per 100.

Para això es tindrà en compte tant les aportacions empresarials com les corresponents al treballador/a en el Règim General, així com les efectuades en el Règim Especial, per una quantia igual o superior a 10.969,42 euros.

Sota aquest marc els autònoms/as tindran dret a una devolució del 50 per 100 de l'excés en què les seves cotitzacions ingressades superin l'esmentada quantia, amb el topall del 50 per 100 de les quotes ingressades en el Règim Especial, en raó de la seva cotització per les contingències comunes de cobertura obligatòria.

La devolució s'efectuarà a instàncies de l'interessat, que haurà de formular-la en els quatre primers mesos de 2013.

8 de gener de 2013

Parados y autónomos podrán ampliar a 25 años el tiempo de cálculo de su pensión

Esta opción sólo estará disponible para los mayores de 55 años que hayan sido cesados por causa ajena y para autónomos que estén un año sin cotizar después de haber concluido la prestación por cese de actividad.

El Consejo de Ministros ha aprobado este viernes un Real Decreto sin rango de ley que concreta algunas cuestiones de la reforma de las pensiones aprobada en 2011. Entre estas medidas, que entrarán en vigor el 1 de enero de 2013, se encuentra la posibilidad de ampliar a 25 años la base de cálculo de las pensiones, en caso de que esta modalidad convenga al trabajador por quedarse en paro durante la última fase de su vida laboral.

Sólo podrán acogerse a esta opción los mayores de 55 años que hayan sido cesados por causa ajena, aunque también podrá aplicarse a autónomos que estén un año sin cotizar después de haber concluido la prestación por cese de actividad. Estos cambios se introducirán progresivamente, de manera que hasta 2017 sólo se podrá ampliar la base de cómputo a 20 años. A partir de esa fecha se podrá llegar a los 25 años en el cálculo de la pensión.

El Gobierno se da tres meses para pactar la reforma de la jubilación anticipada

El Ejecutivo suspenderá tres meses los artículos de la reforma de las pensiones de 2011 que afecten a la jubilación anticipada y parcial. Estos cambios debían entrar en vigor el 1 de enero de 2013, con el objetivo de dar tiempo a la Comisión del Pacto de Toledo para negociar los cambios propuestos por el Gobierno. En caso de que no se llegue a un acuerdo en este periodo, el Ejecutivo deberá decidir si legisla o vuelve a ampliar la suspensión.

Según la agencia Efe, que cita fuentes del Ministerio de Empleo, el Gobierno ha tomado esta decisión para que no entre en vigor una norma que previsiblemente será modificada en los próximos meses y poder dialogar la reforma de estas dos modalidades de jubilación. El Gobierno ya avanzó sus propuestas sobre estas modalidades de jubilación al Pacto de Toledo, al considerar que los cambios introducidos en la reforma de 2011 no son suficientes y que hay que seguir avanzando para acercar la edad real de jubilación a la legal.

En el caso de la jubilación anticipada voluntaria, el Gobierno aboga por retrasar la edad mínima hasta los 65 años, frente a los 63 en los que quedaba fijada con la reforma del anterior Ejecutivo socialista. Sobre la jubilación parcial, las mismas fuentes han indicado que es necesaria una reforma importante porque esta modalidad resulta lesiva para las arcas de la Seguridad Social.

Fuente: vozpopuli.com, 2 de enero de 2013

Les cotitzacions dels autònoms pujaran un punt en 2013

El Govern, en llaures a aproximar les quotes socials que abonen els autònoms als seus ingressos efectius, ha informat que, per al proper any, pujarà en un punt la cotització..

La majoria d'autònoms tenen de mitjana una base mínima de fins a un 41% inferior a la del Règim General, arribant a aquesta situació fins als 48 anys que és quan comencen a aproximar-la a la base màxima de cotització.

En un altre ordre, el Govern ha anunciat que és intenció, per part del Ministeri d'Ocupació i Seguretat Social, aprofundir en la incorporació dels familiars dels treballadors per compte propi al sistema, amb la finalitat d'evitar la seva permanència en l'economia submergida.
Així mateix, és intenció del Govern que tot aturat que vulgui capitalitzar el seu atur, pugui fer-ho fins a amb el 100% de l'import pendent de cobrar.

Enllaç a la noticia completa

Plan de lucha contra el fraude fiscal

Aprobado el nuevo plan de lucha contra el fraude fiscal

El consejo de ministros ha aprobado el nuevo plan de lucha contra el fraude fiscal. Entre las medidas más destacadas, se establece un límite de 2.500 euros para realizar pagos en efectivo y se establece la obligatoriedad de declarar el patrimonio depositado en el extranjero. Los delitos relacionados con rentas no declaradas no prescribirán. Y se eliminan los módulos de autónomos para evitar facturas falsas.

El Gobierno excluye del sistema de módulos a carpinteros, fabricantes de ferreterías, confección, industria del mueble y madera, impresión de textos e imágenes, albañiles, cerrajeros, pintores, escayolistas y empresas de transporte y mudanzas.

A continuación exponemos todos los puntos aprobados en dicho plan antifraude:

LIMITACIÓN DEL USO DE EFECTIVO EN OPERACIONES EMPRESARIALES/PROFESIONALES

  • Se limitan los pagos en efectivo a cantidades inferiores a 2.500 euros.
  • Ámbito de aplicación:

– Operaciones realizadas entre empresas y/o profesionales.

– Operaciones realizadas por personas físicas con empresas y/o profesionales.

– No se aplica a las operaciones realizadas exclusivamente entre particulares.

– No se aplica a operaciones realizadas con entidades de crédito.

  • Límite de 15.000 euros cuando el pagador sea un particular no residente.
  • El incumplimiento de la medida supone una infracción administrativa.
  • Serán sujetos infractores tanto el pagador como el receptor del pago.
  • Exoneración de sanción para el sujeto que voluntariamente comunique el pago en efectivo a la Administración en los tres meses de haberse producido el pago.
  • Se establece sanción por incumplimiento tanto al pagador como al perceptor del 25% del valor del pago satisfecho en efectivo.

 

MEDIDAS ASOCIADAS AL PROGRAMA DE REGULARIZACIÓN EXTRAORDINARIA

  • Se crea una nueva obligación de informar sobre cuentas y valores situados en el extranjero, mediante el modelo que se aprobará al efecto. Su incumplimiento conllevará una sanción específica.
  • Se declara la imprescriptibilidad de las rentas no declaradas. Las rentas descubiertas que no hayan sido declaradas se imputarán al último periodo impositivo de entre los no prescritos.
  • Cabe recordar que en IRPF la tributación de las rentas descubiertas conllevará la aplicación de tipos marginales, en muchos casos superiores al 50%, la liquidación de intereses de demora correspondientes a cuatro años y la exigibilidad de las sanciones tributarias correspondientes.
  • En muchos casos la cuantía de la cuota defraudada conllevará que el incumplimiento sea constitutivo de delito fiscal.

 

EXCLUSIÓN DEL RÉGIMEN DE MÓDULOS

  • Se establece la exclusión del régimen de estimación objetiva para aquellos empresarios que facturen menos del 50% de sus operaciones a particulares.
  • Dicha exclusión solo operará para empresarios cuyo volumen de rendimientos íntegros del año anterior sea superior a 50.000 euros.
  • Las actividades susceptibles de exclusión son las afectadas por la retención del 1%:
  • Carpintería, fabricación de artículos de ferretería o de carpintería, confección, industria del mueble de madera, impresión de textos o imágenes, albañilería, instalaciones y montajes, revestimientos, cerrajería, fontanería, pintura, trabajos en yeso y escayola, transporte de mercancías por carretera y servicios de mudanzas.


NUEVAS MEDIDAS QUE GARANTIZAN EL COBRO DE DEUDAS TRIBUTARIAS

  • En los procedimientos tributarios:

– Se adelanta el momento en el que se pueden adoptar medidas cautelares.
– Hasta ahora solo se podían adoptar medidas tras comunicar la propuesta de
liquidación.
– Se permitirá su adopción desde el momento en que se aprecie riesgo de cobro.

  • En los procesos penales de delito fiscal:

– Actualmente existe paralización de los órganos administrativos en cuanto se envía el expediente a delito fiscal, por lo que no pueden adoptar medidas cautelares.

– Ahora se permitirá que la AEAT adopte medidas cautelares. Se notificarán al Ministerio Fiscal y al órgano judicial competente y se mantendrán hasta que este último adopte la decisión procedente.



AMPLIACIÓN DE LA RESPONSABILIDAD DE LOS SUCESORES DE SOCIEDADES

  • Para evitar el vaciamiento patrimonial de las sociedades que vayan a ser liquidadas, se amplía la responsabilidad de sus sucesores a las percepciones patrimoniales recibidas con anterioridad a la liquidación formal.
  • Actualmente la responsabilidad solo alcanza a la cuota de liquidación que recibía el socio cuando se extingue la sociedad.



NUEVO SUPUESTO DE RESPONSABLE SUBSIDIARIO POR RETENCIONES O REPERCUSIONES

  • Los administradores de sociedades que presenten de modo reiterado declaraciones por retenciones o tributos repercutidos sin proceder al ingreso de la deuda tributaria, serán responsables subsidiarios del pago de la misma cuando pueda acreditarse que no existe intención real de pagar.
  • Se apreciará reiteración independientemente de que sea una conducta sucesiva o discontinua.
  • Se considerará que no ha habido ingreso cuando existan ingresos parciales cuyo importe no sea significativo con respecto a la deuda declarada


PROHIBICIÓN DE DISPONER DE INMUEBLES SITUADOS EN SOCIEDADES

  • Se habilita a la Administración Tributaria para que pueda acordar la prohibición de disponer de aquellos inmuebles que, perteneciendo al obligado tributario, se encuentren ubicados en una sociedad en la que participe en más de un 50%.
  • En el procedimiento de recaudación, además de embargar las acciones de la sociedad de las que sea titular el obligado tributario, se podrá impedir que se transmitan los inmuebles existentes en dicha  sociedad.
  • Se pretende evitar así la despatrimonialización fraudulenta producida por la transmisión de inmuebles ostentados indirectamente, a través de una sociedad controlada por el obligado tributario.


INVERSIÓN DEL SUJETO PASIVO EN OPERACIONES INMOBILIARIAS

  • Se establece la inversión del sujeto pasivo en los supuestos de renuncia a la exención del IVA vinculada a las siguientes operaciones inmobiliarias:

– Transmisión de terrenos rústicos.

– Segundas y ulteriores ventas de edificaciones.

  • Así, el sujeto adquirente solo podrá deducirse el IVA soportado si acredita que ha ingresado el IVA repercutido.
  • Se evita con ello el doble perjuicio para la Hacienda Pública por la falta de ingreso del impuesto por el transmitente del inmueble y por la deducción del IVA soportado por el adquirente del mismo.


DISTINCIÓN DE CUOTAS SOPORTADAS ANTES/DESPUÉS DEL AUTO DE CONCURSO

  • Para favorecer la recaudación de los créditos tributarios que surgen después de la declaración de concurso (créditos contra la masa), se distinguirán en el IVA las operaciones realizadas antes y después del auto de declaración de concurso.
  • Se presentarán dos autoliquidaciones diferentes, para reflejar separadamente las cuotas soportadas antes y después de la declaración de concurso.
  • De este modo se limita la deducibilidad del IVA soportado con anterioridad al Concurso.


ENDURECIMIENTO DE SANCIONES POR RESISTENCIA A LA INSPECCIÓN

  • Se endurecen las sanciones a imponer por resistencia, obstrucción, excusa onegativa a las actuaciones inspectoras.
  • Las sanciones a imponer al obligado tributario inspeccionado que no colabore, cuando no desarrolle actividades económicas, serán de un mínimo de 1.000 euros y de un máximo de 100.000 euros.
  • Las sanciones a imponer al obligado tributario inspeccionado que no colabore, cuando desarrolle actividades económicas, serán de un mínimo de 3.000 euros y de un máximo de 600.000 euros.
  • Se prevé una reducción del 50% de la sanción en el caso de rectificación de la conducta.

 

PDF COMPLETO

14 de junio de 2012

 


 

El pequeño comercio podrá abrir sin esperar a la licencia municipal

A la espera del texto definitivo para la nueva Ley de Emprendedores, el Gobierno ha iniciado una serie de medidas para la incentivación del autoempleo y la eliminación de la burocracia administrativa. En este sentido, se ha aprobado, en Consejo de Ministros, la eliminación de las licencias municipales previas para la apertura de pequeños comercios con una superficie inferior a 300 metros cuadrados.

En un principio, bastará con presentar una declaración de responsabilidad ante el correspondiente ayuntamiento y pagar los correspondientes impuestos de apertura o de cambio de titularidad.
Será a posteriori cuando la Administración verifique si realmente se cumplen los requisitos para la apertura del negocio y que si ha habido obras, éstas se ajustan a lo que marca la Ley.

En resumen, será suficiente con que el empresario presente un informe técnico expedido por un profesional colegiado, una declaración responsable de que cumple la normativa municipal y que pague las tasas.

El Gobierno no descarta que esta iniciativa que el Gobierno se aplique a locales mayores y a otro tipo de actividades.

CONSULTAR BOE

 

11 de junio de 2012



 

Los familiares colaboradores de profesionales autónomos disfrutarán de una bonificación del 50% en las cuotas de la Seguridad Social

Así lo estipula una de las enmiendas al proyecto de Ley de la Reforma Laboral.

La futura Ley de Apoyo a los Emprendedores incluirá otra reducción en la cotización de hasta el 50% para aquellos autónomos que se encuentren en situación de pluriactividad.

29 de mayo. La ministra de Empleo y Seguridad Social, Fátima Báñez, anunció hoy en la inauguración de un vivero de empresas en la ciudad de Móstoles (Comunidad de Madrid), que los familiares colaboradores de los trabajadores autónomos que se den de alta en el Régimen Especial de la Seguridad Social (RETA) disfrutarán de una bonificación del 50% de la cuota durante los 18 primeros meses. Así lo especifica, aseguró, una de las enmiendas incorporadas al proyecto de Ley de reforma laboral durante el trámite en el Congreso de los Diputados.

Así, podrán beneficiarse el cónyuge o pareja de hecho y los familiares de trabajadores autónomos por consanguinidad o afinidad hasta el segundo grado inclusive, que se incorporen como nuevas altas al Régimen Especial de la Seguridad Social de los Trabajadores Autónomos (RETA) y colaboren en la realización de trabajos en la actividad de que se trate.

Fátima Báñez ha destacado que esta medida refuerza la apuesta que el Gobierno ha realizado para apoyar a los autónomos y a las pequeñas y medianas empresas que, a día de hoy, conforman más del 95% del tejido productivo de España y que constituyen, según afirmó la ministra de Empleo y Seguridad Social, "la principal palanca de cambio de la que disponemos para salir de la crisis y regresar cuando antes a la senda de crecimiento económico y de creación de empleo".

Además, se ha introducido mediante enmienda una reforma en el diseño del sistema de formación para el empleo para que, por primera vez, se tengan en cuenta de forma específica las necesidades de los profesionales autónomos y de la economía social a través de sus asociaciones más representativas.

CAPITALIZACIÓN POR DESEMPLEO

La reforma laboral incluye, además, otras medidas encaminadas a favorecer el emprendimiento y a apoyar a los trabajadores autónomos entre las que destaca la posibilidad de que los hombre de hasta 30 años y las mujeres de hasta 35 puedan capitalizar hasta el 100% de su prestación por desempleo cuando quieran iniciar una actividad como trabajadores autónomos.

También dentro del paquete de medidas para fomentar el autoempleo, Fátima Báñez destacó que se está preparando una reducción de hasta el 50% en la cotización de los autónomos que se encuentran dados de alta de forma simultánea en el Régimen General de la Seguridad Social y en el Régimen Especial de Trabajadores Autónomos (RETA) y que se incluirá en una futura Ley de Apoyo a los Autónomos y los Emprendedores.

Mediante esta medida de reducción de cuotas a los autónomos que se encuentren en situación de pluriactividad se beneficiará a más de 115.000 profesionales y empresarios autónomos y se estimularán nuevas altas en el Régimen Especial.

LOS EMPRENDEDORES EN LA HOJA DE RUTA DEL GOBIERNO

La ministra de Empleo y Seguridad Social, Fátima Báñez, aseguró también que desde el Gobierno de España "hemos situado a los emprendedores y a los profesionales y empresarios autónomos en nuestra hoja de ruta y, en un contexto nada favorable, empezamos a percibir los primeros síntomas de confianza".

Recordó que, en el primer trimestre de 2012 y según datos de la EPA se ha registrado un incremento de 46.300 autónomos, incremento que se ha visto acompañado y refrendado por el aumento en términos absolutos del número de cotizantes en el Régimen Especial de la Seguridad Social en los meses de febrero, marzo y abril. "Unos datos que si bien hay que tomar con prudencia, rompen con la larga tendencia de destrucción de empleo autónomo en nuestro país y que contrasta con los casi 590.000 trabajadores por cuenta propia que desaparecieron durante los últimos 4 años".

En este contexto manifestó que el ministerio ya ha puesto en marcha medidas muy concretas para apoyar a los "más de tres millones de trabajadores por cuenta propia" que hay en España, entre las que ha destacado la elaboración de unos presupuestos que incluyen un presupuesto de más de 940 millones de euros dirigidos a estimular el emprendimiento y la actividad que desarrollan los autónomos. Esta cifra que "supone un incremento del 12% con respecto a los presupuestos de 2011, a pesar del contexto de grandes restricciones en el que nos encontramos, y beneficiará a más de 400.000 personas", afirmó.

Igualmente, la ministra recordó que la semana pasada el Gobierno creó una nueva línea del Instituto de Crédito Oficial (ICO) para la exportación dotada con 500 millones de euros y destinada a favorecer la liquidez de pymes y autónomos; y se aprobó la denominada licencia exprés, "que permitirá la apertura de pequeños y mediamos comercios y negocios en nuestro país con una simple declaración responsable, eliminando trabas burocráticas y la necesidad de licencia previa, lo que facilitará la actividad emprendedora".

http://www.tt.meyss.es/ministra/201205/MIN20120529.htm

En què va a afectar la Reforma Laboral als autònoms i autònomes?

La principal novetat per al col·lectiu autònom és l'obertura d'una via que facilita la contractació, fent especial recalcament en certs col·lectius. Com a contrapartida, cada contractació tindrà la seva bonificació corresponent:
 

Creació de un nou contracte indefinit

1. Destinat a empreses de 50 o menys treballadors.

2. Duració del període de prova de fins 1 any.

3. Deducció fiscal de 3.000 euros per aquestes empreses/autònoms que contracten al seu primer treballador si aquest es menor de 30 anys.

4. Deducció fiscal del 50% de la prestació por desocupació dels treballadors contractats durant un any.

5. En aquest darrer cas, el treballador podrà percebre, si així ho desitja, juntament amb el seu sou, el 25% de la prestació..


Contractació indefinida per part d'autònoms i PYMES de fins a 50 treballadors de determinats col·lectius amb majors dificultats d'accés a l'ocupació.

1. S'estableix una bonificació de fins a 3.600 euros a la contractació de joves parats d'entre 16 i 30 anys. haurà de ser en jornada completa i en el cas que es faci a un aturat haurà d'estar cobrant la prestació durant almenys tres mesos abans de la seva incorporació.

2. Per als aturats de llarga durada, majors de 45 anys, s'estableix una bonificació de fins a 4.500 euros.

3. L'empresa requerirà al treballador un certificat del Servei Públic d'Ocupació Estatal sobre l'import de la prestació pendent de percebre en la data prevista d'inici de la relació laboral. El treballador, de forma voluntària, podrà compatibilitzar el cobrament del salari amb el 25 % de la seva prestació per desocupació.

Per conèixer un resumen complet de la reforma laboral accedeix  aquí

Pdf complet

19 de març de 2012

Pago a Proveedores de entidades Locales: Comunicación por vía telemática

Se ha habilitado un procedimiento que permite a las Entidades Locales la cancelación de sus obligaciones de pago pendientes con sus proveedores derivadas de la contratación de obras, suministros y servicios (RDL 4/2012).
 

Pdf completo

10 de abril de 2012

 

Página del Govern de les Illes Balears sobre el Pago a Proveedores

 

Autònoms/es Agraris/es i prestació de cessament d'actividad

Tal com es va establir en la disposició addicional cinquena, apartat cinc, del Reial Decret 1541/2011, de 31 d'octubre, a partir de dia 01 de gener de 2012, neix l'obligatorietat de cotitzar per la prestació de cessament d'activitat, per part dels Treballadors/as per Compte Propi Agraris i que tinguin coberta la totalitat de les contingències professionals.
Més informació sobre el cessament d'actividad aquí
 

20 de març de 2012

Els Autònoms i Autònomes entraran en els òrgans de control de les Mútues

La comissió de Treball i Immigració del Congrés va decidir que les organitzacions d'autònoms entrin a formar part dels òrgans de supervisió i control de les mútues col.laboradores amb la Seguretat Social.


Així mateix, es va comprometre a estudiar una fórmula per a l'accés a la jubilació anticipada als 61 anys en funció dels resultats del primer any en vigor de la prestació per cessament d'activitat dels autònoms/as.


El Govern estudiarà també un sistema específic de jubilació parcial als 62 anys per a aquells autònoms/as que traspassin el negoci a una altra persona a la qual han de formar.


A més, s'incorpora la necessitat d'establir exempcions, reduccions o bonificacions a determinats col·lectius d'autònoms/as amb especials dificultats, amb l'objectiu de mantenir la seva activitat i evitar el tancament o la desregularització de la seva activitat econòmica.


Finalment, es realitzarà un estudi sobre les cotitzacions socials dels treballadors i treballadores autònomes en relació a les prestacions que reben del sistema i les organitzacions d'autònoms/as podran negociar cada any les pujades de les bases de cotització que proposi Treball.
 

20 de març de 2012

Els autònoms podran jubilar-se als 63 anys

Una de les principals reivindicacions del col·lectiu de treballadors autònoms ha estat per fi atesa. La jubilació anticipada als 63 anys, que s'equipara als treballadors per compte d'aliena.

Al principi, en el text redactat en la Reforma de les Pensions, deixava en una situació ambigua als autònoms, però que ha quedat confirmat en l'última modificació d'aquest text, després de presentar-se al Parlament diferents esmenes.

El text és clar “serà aplicable a tots els règims que integren el sistema de la Seguretat Social”.

Ara resta culminar que els treballadors autònoms puguin jubilar-se als 61 anys que prèviament hagin estat beneficiaris de la prestació per Cessament d'Activitat, tal com ocorre amb els assalariats beneficiaris, en aquesta ocasió, de la prestació per desocupació.

Com va a afectar la reforma de les pensions en el sector dels autònoms?

Al principi el dret a la jubilació anticipada és el principal assoliment per al sector dels treballadors autònoms. A partir d'ara podran accedir a la jubilació anticipada a partir dels 61 anys, sempre que portin almenys sis mesos en l'atur i amb els corresponents coeficients reductors de la seva pensió, i a l'anomenada jubilació voluntària a partir dels 63 anys.

Les condicions de flexibilitat en la jubilació aconsegueix equiparar les condicions dels treballadors per compte d'altri als de compte propi (autònoms). Sembla ser que al principi s'anava a elaborar un catàleg de professions penoses específic per a autònoms, Treball va optar finalment per aplicar els mateix criteris que en la resta de treballadors.

ATA celebra que el congreso aprueba el aumento al 100% de la capitalización por desempleo para constituirse como autónomo

Se trata de una medida que desde ATA llevamos mucho tiempo demandando

La Federació Nacional d'Associacions de Treballadors Autònoms, ATA celebra que el Congrés dels Diputats aprova per unanimitat, la proposta del grup parlamentari CiU d'elevar al 100% la capitalització de la prestació per desocupació per a tots els aturats que desitgin donar-se d'alta com a autònoms per engegar una activitat empresarial.



“Des de ATA ens vam mostrar altament satisfets per aquesta decisió perquè es tracta – assenyala Lorenzo Amor, President de ATA – d'una mesura que portem molt temps demandant: que tots els aturats, amb caràcter general i sense restriccions d'edat, puguin, en un moment tan complicat com l'actual, capitalitzar fins al 100% de la seva prestació per donar-se d'alta com a autònoms. Es tracta, en definitiva d'una mesura que permet transformar el pressupost de prestacions en pressupost d'inversió, que és el que es necessita en aquests moments”



No obstant això, “esperem que no es quedi aparcada en un calaix, com ha succeït amb altres mesures aprovades al Congrés com el tributar l'IVA de les factures quan es cobrin i no quan s'emetin o la possibilitat de compensar la falta de pagament de l'Administració amb els impostos que ha de pagar l'autònom – assenyala Lorenzo Amor – i es porti a efecte al més aviat possible”.



Fins ara, el sistema de la capitalització de la desocupació estableix la possibilitat de cobrar d'una sola vegada el 60% de la prestació d'atur (que s'amplia fins al 80% per als homes de fins a 30 anys i dones fins a 35) i la resta, fins al 100%, en cotitzacions a la Seguretat Social.



D'altra banda, des de la Federació Nacional Associacions de Treballadors Autònoms, ATA lamentem que no s'hagi aprovat la proposta d'establir, amb caràcter extraordinari i temporal, l'ajornament automàtic i sense cost en els pagaments d'impostos i cotitzacions socials per als autònoms que hagin mantingut el seu nivell d'ocupació durant la crisi, en aquests moments en els quals la morositat, tant privada com a pública, afecta a sis de cada deu autònoms.

Acord per elevar a 48 anys l'edat per triar base de cotització

En les xerrades informatives que Mutua Balear ha ofert, amb la finalitat de donar coneixement de la Prestació per Cessament d'Activitat dels treballadors autònoms, incloem la notícia que, dins de Llei de Pressupostos de 2011, el Govern, en el seu article 131, rebaixava de 50 a 45 anys l'edat per optar a la pensió màxima.

En aquest sentit, es va presentar una esmena que trasllada aquest límit d'edat als quaranta-vuit anys, amb la finalitat de fer més progressiva la mesura i estendre la informació amb suficient temps entre els autònoms afectats. Així doncs, una vegada s'aprovin els pressupostos generals d'estat i aquests entrin en vigor, els treballadors autònoms fins els 48 anys complerts en l'actualitat podran, a més, elevar lliurement la seva base fins a la 1 de maig de 2011, la qual cosa els permetrà arribar fins a la base màxima si així ho desitgen.

8 de novembre de 2010

BONIFICACIÓ DEL PRIMER CONTRACTE FITXO PER UN AUTÒNOM

Recordem que des del passat dia 20 d'agost de 2009, i amb vigència excepcional i única, tot autònom podrà tenir dret a una bonificació del 50% en la quota empresarial a la Seguretat Social per Contingències Comunes, durant 24 mesos. Aquest és un important benefici del que disposa com treballador autònom, que és important tenir en compte.


Els requisits per a aquesta bonificació són els següents:

  • Disposar de contracte indefinit
  • Contractar a un treballador en situació d'atur
  • No haver tingut treballadors assalariats durant els tres mesos anteriors a aquesta contractació indefinida
  • Mantenir el lloc Indefinit, almenys, durant 2 anys

Aquesta bonificació és incompatible amb qualsevol altra prevista. El treballador autònom només podrà beneficiar-se d'una única bonificació de les quals tingui accés.

Per a més informació pot consultar el Reial decret 1300/2009, de 31 de juliol de 2009 (BOE Nº200, de 21 d'agost de 2009), de Mesures Urgents d'Ocupació Destinades als Autònoms, Cooperatives i Societats Laborals.

4 de maig de 2010.

Novetat en la cotització

El projecte de llei de Pressupostos Generals de l'Estat per al proper any, va a establir dues novetats que afecten directament en el treballador autònom. La primera d'elles, estableix que tot autònom amb més de 50 treballadors en nòmina no podrà cotitzar per una base inferior a la dels seus empleats, i amb l'afegit que aquesta base com a mínim haurà de ser d'1.000 euros.


En un altre sentit, els treballadors per compte propi que vulguin elevar la seva base de cotització al màxim haurà de fer-ho abans dels 45 anys, en lloc dels 50 anys com fins ara.

Ambdues modificacions entraran en termini dia 01 de gener.

Prestació per Cessament d'Activitat per fi!

Mancant l'aprovació final del Senat i el seu retorn al Congrés per a la seva ratificació, ja es pot afirmar que la Prestació per Cessament d'Activitat és una realitat. A la nostra pàgina web li hem detallat els punts més importants dels quals constarà aquesta llei, si ben el seu desenvolupament complet serà facilitat després de la seva aprovació definitiva.

A simple vista, pugues no ser una prestació atractiva, però, vista l'experiència, crec que és un primer pas a una prestació que segur millorarà amb els anys. I als fets em remeto.

Any 1998: les Mútues assumeixen la gestió dels processos de Malaltia Comuna i Accident No laboral. Lluny de ser una fiscalització dels processos de baixa, el treballador autònom va poder beneficiar-se d'unes millores assistencials que la Seguretat Social, per volum, no podia desenvolupar. En aquest any, tots els processos de baixa s'abonaven a partir del 15º dia.

Any 2004: s'augmenta la protecció i tot treballador autònom pot cobrar la prestació des del 4º dia de la baixa. Aquest mateix any, i com a fita històrica, es pot cotitzar per Accident de Treball, cotització reivindicada durant molt temps.

Any 2009: es crea la figura del Treballador Autònom Dependent. A dites autònomes se'ls reconeixen diversos drets equiparables a la resta de treballadors per compte aliena.

I per fi, aquest any, esperem, es completa el cercle dels drets que tot autònom ha desitjat. Sobretot, la sensació de que són tractats com un treballador més.

Per tant, insisteixo, pot ser que en aparença aquesta prestació no sigui una panacea, sobretot en aquests temps difícils (la famosa crisi), però veient l'evolució de totes les prestacions i dret adquirits, siguem positius i pensem que dins d'un temps en abonar la cotització addicional per aquesta prestació no tindran la sensació de “para el que em va a servir”, sinó que entendran la necessitat d'abonar-la sabent que els pot fer falta en qualsevol moment.

Cobertura d'Accident de Treball

Des de l'any 2004, els treballadors Autònoms tenen coberta, de forma voluntària, la cobertura per Accident de Treball. En aquest sentit, últimament han esdevingut dubtes entre els nostres afiliats sobre el que és i no és Accident de Treball.

En els treballadors Autònoms que disposin d'aquesta millora, s'entén per Accident de Treball els esdevinguts com a conseqüència directa i immediata del treball que realitza pel seu propi compte i que determinen la seva inclusió en el camp d'aplicació del règim general. No tindran consideració d'accident de treball els quals sofreixi a l'anar o al tornar del lloc del treball.


Què significa això?
Que si per exemple vostè és paleta i ensopega amb un carretó o es copeja amb un martell, tindrà la consideració d'accident de treball. No obstant això, si realitza un treball menor en una casa particular i es desplaça a altre centre de treball i sofreix un accident de tràfic (a peu o motoritzat) no es considerarà Accident de Treball, ja que aquest desplaçament no està directament relacionat amb la seva professió.

De totes maneres, com sempre, hi ha excepcions. Si vostè és taxista, transportista o similar si quedarà cobert per aquesta Contingència, ja que la seva eina de treball és el seu vehicle. Igualment, també ho tenen cobert els autònoms TRADE.


De totes maneres, si vostè sofreix un accident en desplaçament pot acudir al seu Metge de Capçalera perquè li estengui el corresponent part de baixa per Accident No Laboral i per la qual Mútua Balear respondrà, d'igual manera, econòmicament.


10 de novembre de 2009.

Els avantatges d'afiliar-se a Mútua Balear

Un autònom, al donar-se d'alta dintre del Règim Especial de la Seguretat Social, li sorgeixen diversos dubtes. Entre elles que Mútua d'Accidents he d'afiliar-me i perquè? Deixin-me que l'hi posi fàcil. Afiliar-se a Mútua Balear té dos avantatges principals:

Assistència Sanitària: Mútua Balear ha portat a terme una sèrie de millores en la seva Clínica, situada en la Calli Bisbe Campins, 4 de Palma de Mallorca. Som l'única Mútua de Balears que disposa de Clínica pròpia, el que comporta que, en cas d'Accident de Treball, iniciï i finalitzi la seva atenció en aquestes instal·lacions. Està en la nostra disposició, la d'oferir el millor i més proper servei, a més de la tecnologia més avançada; per això hem renovat, entre altres serveis, les nostres Urgències, Hospitalització, quiròfans etc...

A més, tenim dispensaris propis d'urgències en el Polígon de Son Castelló de Palma, Inca, Manacor, Felanitx, Eivissa i Maó.

Assistència Econòmica: Totes les Mútues es regeixen, a l'hora de procedir amb l'abonament de les prestacions sota la normativa de la Seguretat Social, tant si és per Malaltia com per Accident,. Existeix la falsa remor que una o altra Mútua dóna més avantatges econòmics que les altres. Insisteixo, no és cert. Totes actuen d'igual manera.

Si bé, com autònom, en Mútua Balear tindrà una atenció personalitzada i exclusiva. Pot sol·licitar i lliurar tota la documentació requerida per a l'abonament de la prestació en qualsevol centre de Mútua Balear i amb la garantia que podrem respondre a totes els seus dubtes.

3 de novembre de 2009.

 

Tarjeta TCP

Nota aclaridora del regimen de la targeta professional de la construcció

Davant les nombroses consultes formulades per autònoms que desenvolupen la seva activitat dintre de l'àmbit de la construcció, LLIGA informa que als treballadors autònoms no els és estesa la targeta Professional de la Construcció, regulada en la Llei 32/2006 i recollida en el Conveni General de la Construcció 2.007-2.011 i que és un document mitjançant el qual s'acrediten les dades de formació en matèria de prevenció de riscos laborals, categoria professional i períodes d'ocupació en les diferents empreses en les quals hagi exercit la seva activitat.

En l'art. 161 del Conveni General de la Construcció establix qui són els beneficiaris d'aquesta Targeta Professional, indicant-se expressament:

“...els treballadors en alta, o en situació d'incapacitat transitòria., que prestin els seus serveis en empreses enquadrades en l'àmbit d'aplicació del Conveni General del Sector de la Construcció. 2. Així mateix podran sol·licitar la TPC els treballadors en atur sempre que tinguin acreditats, almenys, trenta dies en alta en empreses enquadrades en l'àmbit d'aplicació del Conveni General del Sector de la Construcció en el període de dotze mesos immediatament anterior a la sol·licitud...

En el sector de la construcció només són beneficiaris de la Targeta Professional de la Construcció i obligats a tenir-la, els treballadors enquadrats en el Règim General (compte aliè). ALS treballadors autònoms no els és obligat sol·licitar-la i posseir-la, i per tant, no se'ls pot exigir per part de les empreses clients per les quals siguin subcontratados.

(Font ATA)

Des del passat 6 de setembre de 2007, tots els autònoms del sector de la construcció poden sol·licitar la nova Targeta Professional de la Construcció (TPC) a través dels diferents punts de tramitació habilitats a aquest efecte i a través d'Internet.

Segons determina el Conveni General del Sector de la Construcció 2007-2011, aquesta targeta serà obligatòria per a tots els professionals del sector de la construcció a partir del 31 de desembre de 2011.

Es tracta d'un document mitjançant el qual s'acrediten, entre altres dades, la formació rebuda pel treballador del sector en matèria de riscs laborals així com la seva experiència laboral.

El titular de la Targeta Professional de la Construcció tindrà el dret a l'exempció del període de prova en els contractes fixos d'obra o altra modalitat de contracte temporal per als treballs de la seva categoria professional, i sempre que acrediti el seu compliment en qualsevol empresa anterior; a la validesa del reconeixement en matèria de vigilància en la salut amb el límit d'un any per al mateix lloc o activitat i a accedir, rectificar o actualitzar les dades que figurin en el seu expedient i obtenir les certificacions relatives als mateixos.

Amb la nova Targeta Professional de la Construcció, els autònoms constituïts com empresa que tenguin treballadors al seu càrrec podran certificar, constatar i comprovar que disposen, com a mínim, de la formació inicial en matèria de riscs laborals.

La TPC es pot sol·licitar en les Associacions empresarials de la Confederació Nacional de la Construcció (cnc), en les Federacions sindicals de Construcció, Fusta i Afins de Comissions Obreres (fecoma-cc.oo) i Metall, Construcció i Afins de la Unió General de Treballadors (mca-ugt), i en els centres de la Fundació Laboral de la Construcció. Per internet es podrà tramitar a través de la web http://www.trabajoenconstruccion.com

FONT: ATA / FUNDACIÓ LABORAL DE LA CONSTRUCCIÓ

Més informació:

arriba

Siguenos en